NATO värdlandsavtal

Jag är mycket bedrövad över att våra politiker verkar ha för avsikt att göra Sverige till ett primärmål för Rysslands kärnvapen. Så länge vi är Neutrala och inte samarbetar med  Nato finns en hyfsad chans att vi inte behöver delta i ett kommande kärnvapenkrig. När nu våra politiker vill stödja Nato (jag gissar att de tycker Nato behöver Sveriges stöd) genom att skriva på ett värdlandsavtal med Nato har jag börjat att försöka få svar på frågor kring detta vansinne. Det är dock väldigt svårt att få prata med någon politiskt kunnig från något parti över huvud taget när de inser att mina frågor inte stryker dem medhårs. Jag tänkte därför publicera min mail-växling, och de frågor jag försöker ställa. Den som vill får gärna hjälpa till med detta då det är extremt viktigt att värdlandsavtalet belyses och skärskådas. Jag har startat en journalist-wiki i Granskning Sveriges regi http://www.gsjournalist.se och den som vill får gärna ta del och hjälpa till med bidrag.

Jag har idag fått löfte om svar i morgon från Socialdemokraterna på följande frågor:

skickat till: emma.karlsson@riksdagen.se

 

Hej Emma,

Tack för samtalet angående Värdlandsavtal med Nato.

Här är mina frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på:

Det jag undrar främst över är hur Sveriges neutralitet påverkas av ett Nato-medlemskap. Jag har även en del ”tekniska” frågor om befälskedja och folkrätt/internationell rätt i samband med krig och krigsförklaring om vi skulle skriva på framför allt värdlandsstöds-avtalet.

Till exempel: Om Sverige bjudit in Nato-förband för övning i Sverige och krig bryter ut mellan Nato och Ryssland. Kommer Sverige då anse sig neutralt trots Natoförband på svensk mark?

Vem beslutar om insats för de Natoförband som befinner sig på svenskt territorium?

Om inbjudna Natoförband, till exempel flyg, bekämpar ryskt flyg över Östersjön och sedan återvänder till de baser i Sverige de varit inbjudna till, kommer Sverige då vara ansvarigt för de krigshandlingar dessa Nato-förband genomfört?

Om vi delar försvarshemligheter så som information om flygbaser, förrådsplatser etc. med Nato, men inte med Ryssland, kan vi kräva att Ryssland skall betrakta Sverige som neutralt?

Kommer vi att skriva ett liknande avtal med Ryssland? Om inte Varför?

Om vi förbereder resurser i Sverige att användas av Nato i händelse av krig, tror ni att risken ökar eller minskar för att dessa resurser blir primärmål för Rysslands kärnvapenstyrkor? Och om ni tror de ökar, vem bär då ansvaret för att Sverige blivit ett primärmål för en eventuell kärnvapenattack?

Sedan har jag en del generella frågor om hur moraliskt försvarbart det är för Sverige att knyta närmare band med Nato med tanke på de invasioner och bombkampanjer Nato genomfört de senaste decennierna.

Jag undrar till exempel vad socialdemokraterna anser är Natos mest framgångsrika krigsoperationer sedan sin tillkomst och om socialdemokraterna anser att operationerna i Irak och Libyen skall ses som framgångar?

Jag undrar också vad socialdemokraterna har för inställning till länder och organisationer som använder sig av tortyr, fängslande utan rättegång, och utomrättsliga avrättningar så som USA gjort efter 9/11 med sitt drönarprogram, Guantanamo bay, och Bagram Airbase för att bara nämna de mest kända tortyrcentren.

mvh,

Erik

 

Kommentera

